torsdag 19. mai 2016

Det å være skyteskive



Hatkampanje 
Det var sist søndag at Facebook nærmest eksploderte i hatmeldinger, mot meg, mot Isogaisa og mot alt jeg står for. Det å bli utsatt for en hatkampanje er nokså eiendommelig. Jeg har lært at man må være på høgget i sosiale media, og møte slike kampanjer med korrekt fakta og informasjon. Likevel sitter jeg med en følelse av å være fremst i en diger sal, der hvem som helst kan kaste fram de villeste påstander om hvor grusom jeg er, som jeg svarer korrekt på. Når jeg har svart etter beste evne, er det alltid noen som vrenger og vrir på svaret mitt, og snur det til noe helt annet enn det jeg mente å si. Når jeg så har svart på alle beskyldningene som et helt nettsamfunn kan komme med, så er det alltid noen som begynner forfra igjen, og gjentar beskyldningene som ble sagt tidligere.  
Hvis det går noen timer at jeg ikke er tilstede på Facebook, for eksempel av familiære grunner, så fortsetter bare diskusjonen, der beskyldningene blir verre og verre.  
Jeg skal være den første til å innrømme at dette går inn på meg. Jeg mister nattesøvnen, jeg får hjertebank og blir sittende hele dagen og tenke ut gode svar på påstandene. Jeg forsto ikke at jeg var fanget inn i en boble, som slukte all energien min, før min treårige sønn plutselig spurte:
"Pappa,  hvor har du vært?" Jeg svarte som sant var at jeg har jo sittet her sammen med dere hele tiden. Men han var ikke fornøyd:
"Pappa, hvor har du egentlig vært?"

Saken i et nøtteskall
Det var først da en kompis som vanligvis ikke er på Facebook ringte meg, at jeg forsto saken helt. Jeg forklarte som sant var at noen oppfordret til boikott av Isogaisa, og satte i gang hatkampanje på Facebook for at jeg eier varemerket Chaga™
 Først forsto han ikke helt, men han er en saklig fyr, som ikke gir seg før han forstår en sak full ut. Så han begynte å spørre om detaljene. Jeg svarte og forklarte, gjentok noe av det som hadde blitt skrevet, og forklarte mine svar.  Til slutt forsto han endelig, og oppsummerte kort:
"Altså,Varemerkeregisteret  har godkjent chaga som merkevare, og derfor oppfordres det til boikott av Isogaisa festivalen?
"Øh, ja"
svarte jeg betuttet. Det var jo hele saken i et nøtteskall.
"Men eg skynar inkje" (han kommer fra et avholl på vestlandet) "Kva har det eigentleg med deg å gjera"
"Øh, det vet jeg faktisk ikke. Jo, det er jeg som utsettes for netthets," svarte jeg kort.
"Jaja, du får be dei henvenda seg til rette instans" fastslo han kort.
Enkelt og greit.

Forskjellige årsaker
Men i ettertid har jeg begynt å filosofere litt over hva det var som skapte slik utrolig raseri og usakelig mobbing? Jeg har kommet fram til 5 årsaksammenhenger:
1. Frykt
Berettiget harme over at noen kan eie et merkevarenavn på en gave fra naturen. På samme måte som om noen eier navnet tyttebær eller blåbær.
Akkurat der vil jeg tilføye at det er faktisk svært få i Norge som vet hva chaga er. Skulle tippe under 1% av befolkningen. Men i en subkultur der ordet brukes til daglig, oppfattes det som like vanlig som til eksempel blåbær eller tyttebær. Hvis man leter i gamle bøker (av papir) så kalles soppen for Kreftkjuke. Men virkelighetsforståelsen til brukere av ordet tilsier at sånne ord kan ingen eie. Den frykten har jeg absolutt forståelse for.

2. Manglende innsikt.
Man forveksler Varemerkeregistret med Patentregistret. Man tror at undertegnede kan med loven i hånd nekte noen å drikke chaga, eller pålegge en avgift for at noen for eksempel holder en chagaseremoni. Man tror at jeg kan nekte folk å høste sin egen chaga. Alt dette er fullstendig absurd, og tatt helt ut av sammenheng.

3. Frustrerte konkurrenter
Ved nærmere undersøkelse viste det seg at mange av de som var mest iherdig og krasse, sjøl selger chaga. Selv om jeg gikk straks ut og forklarte at jeg absolutt ikke har tenkt å bry hodet mitt med småskalasalg, og at jeg synes konkurranse er bare sunt, så var det vel noen som ville nytte høvet til å sende noen stikk til meg, som de betrakter som en brysom konkurrent. (Nederst finner du en oppsummering av mine svar på Facebook og blogger)

4. Stereotypisering av oss samer
Dessverre er det mange som har en oppfatning om samer som er, for å si det mildt, en smule gammeldags. En same skal være en liten, hjulbeint fyr, som bor på fjellet hele vinteren sammen med reinflokken. Om sommeren står han med lua i handa, i veikanten og fallbyr sine varer. Han er litt enfoldig, litt naiv, dårlig i norsk og har absolutt ingen forståelse for markedskrefter eller regnskaps og bokføringslover. Men han har greie på naturen, fjellet og de åndelige kreftene. I verste fall kan han sende gand etter deg, hvis du irriterer han.
Til dere som har denne oppfatningen: Jeg beklager, men sånn er det ikke! Du finner samer i reindrifta, (ca 7 %) i skoleverket, i næringslivet, i Forsvaret, i Politiet, i fiskeflåten, i landbruket og alle andre yrkesgrupper som finnes i Norge.  Du finner samiske professorer, samiske bedriftsledere, ja til og med skarpskodde samiske advokater.
At en same har fulgt rådene fra Merkevareregistret og fått enerett på bruk av chaga-navnet stemmer nok kjempedårlig med stereotypen mange har. Litt skuffende er det selvfølgelig at netthetsen foregikk på Facebook siden til Sjamanistisk Forbund. (Altså ikke nødvendigvis medlemmer i sjølve organisasjonen) Jeg innbilte  meg virkelig at mennesker med sjamanistisk tankegang lå litt foran der.  Samtidig kan jeg nevne at ofte opplever jeg at folk reagerer når de hører at undertegnede driver med sjamanisme, og har nylig studert på Handelshøgskolen BI. Konklusjonen er at mange reagerte ganske enkelt for at jeg ikke stemmer med deres oppfatning av hva en same er og ikke er.
5. Nett-troll
Det er alltids noen som synes det er behagelig å sitte trygt foran sin egen PC og slenge med leppa. Enkelte har utviklet det til en profesjon å skjelle ut hvem det måtte være. På TV2 var det for ikke så lenge siden et TV-program, der de forsøkte å intervjue de verste nett-trollene. Noen sto for det de sa, men modererte seg litt på TV, noen beklaget det hele, men de fleste skygget unna så snart TV2 dukket opp, sammen med de personene de hadde hetset.
Uten at jeg kan finne bevis for det, så sitter jeg med en bestemt følelse at 4 og 5 er litt sammenblandet. Altså de som har de rareste oppfatninger om oss samer også er nett-troll.

Debatten foregår ennå
I rettferdighetens navn skal jeg ta med at han som startet det hele (og sjøl driver med sjamansime) og oppfordret til boikott av Isogaisa, faktisk hadde vett nok til å fjerne hele innlegget, med svar og tilsvar, da jeg utdypet svaret mitt. Skjønt ingen av de fantastiske menneskene som legger sjela si å arrangere verdens eneste sjamanfestival, har fått noen form for beklagelse.
Men debatten blusset likevel opp igjen og tar vel neppe slutt med det første. Jeg vil her berømme administrator for nevnte Facebook side for faktisk å være i stand til å fjerne de mest usaklige og stygge kommentarene. La også merke til at administratoren ble mer og mer "streng" utover i debatten. Det er som kjent en hårfin ballanse mellom saklig kritikk og mobbing. 

Saken kort oppsummert
Her er saken kort oppsummert. Siden blogginnlegget er fjernet så blir det etter hukommelsen:
En blogger fra Bergen oppfordret til boikott av Isogaisa festivalen for at undertegnede eier rettighetene til varemerket Chaga. Link blir lagt på FB siden til Sjamanistisk Forbund.
Jeg svarer straks på bloggen at hensikten med å søke om rettighet til chaganavnet var ganske enkelt at jeg ville unngå at noen andre gjorde det, og med loven i hånd kan skvise meg ut av et marked jeg sjøl har bygd opp. Jeg hadde ikke tenkt å bry meg med konkurrenter, siden jeg synes konkurranse er sunt. Etter en stund blir både FB linken og blogginnlegget fjernet.

Samtidig skriver en dame på samme FB side "Kan det være lovlig å trademarke ville vekster i naturen," med link til Isogaisas nettside. Den står ennå. Den enkelte kan selvfølgelig gå inn på siden og lese, men kort oppsummert har jeg forklart at jeg ikke har tenkt å bry meg med småskalasalg, og at søknaden ble sendt for at ikke kyniske multinasjonale legemiddelfirma skulle overta hele chagamarkedet og stille oss småforhandlere for retten. Derfor står det TM på nettsiden. Signalet til store kommersielle aktører er at den som driver nettbutikken ikke er en enfoldig same,  som de kan skvise ut av markedet.
Det ble skrevet mye rart, men jeg klipper og limer en setning fra et langt innlegg av en dame ved navn Lena: "Ronald Kvernmo har hatt TM på Chaga siden 2014. Er det noen der ute som har blitt nektet å bruke navnet, selge, plukke, drikke, holde seremonier med chaga av han?"

Svaret er selvfølgelig nei...

Den samiske metode
Svaret er nei, for jeg har da virkelig annet å tenke på. Vi er en stor familie, vi skal snart flytte og vi skal snart arrangere Isogaisa. Den beste beskyttelsen av sitt varemerke og eventuelle patenter er å markedsføre og selge sitt eget produkt. Jeg og Beate, med småungene og en campingvogn på slep, har de siste årene reist land og strand rundt og healet, servert chagate, fortalt om chaga, holdt seremonier, vist film fra Isogaisa og ikke minst truffet utrolig mange hyggelige mennesker. Den type "varemerkebeskyttelse" foretrekker jeg. Det har jeg lært på BI, men det er faktisk også den samiske metoden...

Isogaisa aften i Fauske





3 kommentarer:

  1. Jeg er lei meg for krigen som ble startet mot deg!
    Du møtte hele tiden alle angrep med saklige svar, og du går ut av dette med gevinst, om det enn ikke føles sånn nå.
    Isogaisa lever!

    SvarSlett
  2. Jeg er lei meg for krigen som ble startet mot deg!
    Du møtte hele tiden alle angrep med saklige svar, og du går ut av dette med gevinst, om det enn ikke føles sånn nå.
    Isogaisa lever!

    SvarSlett
  3. Jeg får si som min bestemor sa: "Ser du en dåre; får du gå av veien".
    I klartekst beryr dette; om noen "fyrer opp" til krig med usakelige utbrudd, verbalt eller skriftlig;ikke gå i dialog. For dette gir næring til flere angrip. "Gå av veien"; og skitt-kastingen opphører.
    Hilsen en chagafrelst Haugesunder.

    SvarSlett